AnnaFrida

Alla inlägg under januari 2012

Av Frida - 29 januari 2012 11:40

Under gårdagen var jag med familjen en stund på Åsby för att handla fröer. Då lillmonstret var med och bröt den koncentrerade tystnaden valde jag att bara handla in de frön jag ska börja med att så... Dvs mer Paprika och Chilli + 2 påsar av "Törnrosas Kjortel" som för övrigt är en blomma som varmt kan rekomenderas till ALLA som gillar att se sín veranda täckas in av vackra klättrande lila blommor... Har köpt denna tre år i rad nu och haft både på balkongen i lägenheten och på altanen, första sommaren i huset (2011). I år ska jag försöka att så denna själv, ska bli intressant att se vart det bär=).


4 Olika sorters Paprika, 2 Chillisorter, Vattenmelon, mer plocksallad, Mer Äggplanta (Auburgine) samt 2 påsar Törnrosas Kjortel ramlade ned i varuvagnen. Ett par påsar av Hasselfors såjord ska väl räcka ett tag...

          

     dagens inköp                  förra veckans "traderainköp


Under kvällen letade jag fram lite matlådor och gamla "köttförpackningar", upptäckte förra året att svart fungerade bra för odling, samt även de genomskinliga plastlådorna då jag iallafall "fått för mig" att det blir varmare och sådden gror bättre. Då många av fröpåsarna innehåller endast 2-3 frön/sort så har jag gjort skiljeväggar av urklippt plast för att inte blanda ihop sådden.

         

  Matlåda med skiljeväggar      Perfekt med lock, då slipper de plastas!      Planering...                            Färdigt för kvällens sådd!

  

Jag håller även på att förbereda genom att rita upp hur jag vill ha växthuset, har en ganska bestämd uppfattning och hoppas att det kommer att fungera! Blir ca. 3,5x2,5 m stort, d.v.s ca. 9 m2! Det ska placeras bredvid uteförrådet på baksidan där det kommer att vara sol en stor del av dagen, dock kommer vi att behöva flytta krusbär, röda vinbär, svarta vinbär samt rabarber för att få plats! Ett par pallkragar eller egenbyggda lådor ska vi placera framför växthuset, har redan ett par stycken på gården men dessa får i dagsläget bara ett par timmar sol/dag.

    

Framför utbyggnaden där buskarna står skall växthuset vara=)


Av Frida - 16 januari 2012 13:08


                                                 

Tomat 'Red Brandywine" stora körsbärstomater                            Tomat "Ace 55 VF"                          Tomat "Red Brand" - Bifftomater

    

                    

Paprika "Horizon Orange"            Paprika "Golden carlifornia wonder"                  Paprika "Big Red"              Italiensk Paprika "Marcorni Rosso"


                        
Chili "Tabasco" – Chilipeppar                  Ancho Grande Peppar                          Aubergine"'Little Fingers"                               Slangurka


                         

Vild Ruccola "Sandsenap"                 Sallad "Red Salad Bowl' –Plocksallad           Lök "Yellow Utah"                        Italiensk Lök "Long red Florence"

                                                  


                        

Melon Ananas- Nätmelon                       Vallmo "Carlifornia"                       Blandade blåklint”Centaurea cyanus”                 Italiensk Oregano

                                                  


                                
 

Av Frida - 16 januari 2012 10:12

Borde pallra mig ned i källaren för lite städning och inventering av vad som behöver köpas in för odlingen i vår, men konstaterar att jag inte har bråttom och fortsätter att mysa med mitt förkylda gosmonster framför pippi långstrump. Ska spara ned bilder på grönsakssorterna + börja förbereda och göra lite fina skyltar till frösådden. Förra året gjorde jag "stickor" i papper där jag skrev namnet på växten i en fin kursiv text, skrev ut från datorn, plastade in och klippte ut. De höll riktigt bra ifrån väta, ska se om jag kan hitta på nåt kort, har för mig att jag fotade ett par. Har fortfarande fullt funktionsdugliga stickor i Rosmarinen som jag räddat inne i köket från förra årets sådd...


Uppdaterar med en dålig bild av stickorna, lite taffligt nedstoppade i rosmarinen...

Skrev ut dem från datorn i det här skicket...

 

Av Frida - 15 januari 2012 23:25

Har kanske fyndat frön idag. 21 olika sorters, mestsdels grönsaksfrön! Väntar med spänning på att de ska ramla ned i lådan, då ska jag beskriva dem:). 70 kr för 21 påsar inklusive frakt, då kan jag tycka att det är på sin plats att våga chansa..

Av Frida - 15 januari 2012 12:43

Västförteckningen börjar bygga på sig, håller på att jobba lite grann med korta beskrivningar om när respektive växt ska frösås osv... Kommer nog bli mycket i källaren nu under våren, vi får se hur det kommer att få plats. Oron för foglossningen kontra källartrappen är dock överhängande, men vi får ser hur det hela artar sig, så att säga...


Läst en del om melon och "Nätmelon" känns lite spännande, vi får se vart det leder, jag är ju riktig nybörjare på "odlingsfronten" och det här med att polinera är ju nånting nytt. Med nätmelon skall man "gnugga" hanblommorna mot honblommorna, och det återstår att se om det är svårt att identifiera vad som är vad?! Men hanblommorna skulle visst ha en liten "utbuckning" under blomman, så den ska väl kunna identifieras ;-).


Det här med vindruvor känns ju även lite spännande. I framtiden vill jag att hela innersidan av Altantaket är täckt med vindruverankort, som slingrar sig fint runt balkarna, skulle vara SÅ tufft... Frågan är bara vart jag ska sätta ned dem?! Jag har inte läst på tillräckligt än, men jag ska undersöka möjligheten att göra en större låda med jord som jag kan sätta dem i på altanen? Eller om jag eventuellt MÅSTE sätta ned dem i jorden utanför altanen för att de ska kunna få tillräckligt plats för rötterna?! Återstår att se...

Inköpningslistan för frön ser i nuläget ut så här;

Nemesia

Petunia vit

Petunia färg

Flitiga lisa vit

Flitiga lisa färg

Hänglobelia

Blomstertobak

Rödmalva

Klätterkrasse

 

Aklejruta

Aster 'Matsumoto Red Striped'

Jättevallmo 'Royal Wedding'

Törnrosas kjortel 'Purple Bell Vine'

 
 

Vindruvor

Melon

Wilma tomat

Chili

Paprika

Morot

Potatis

SlangGurka

Västeråsgurka

Av Frida - 12 januari 2012 14:25

Latemanssådd eller helt enkelt bara vettigt och smidigt? Ska nog iallafall försöka mig på att köpa ett par pluggboxar... Verkar vara en bra uppfinning med många "funktioner"... Kanske t.o.m skulle våga mig på att ha dem uppe i ett fönster och inte ställa ned dem under lysrören, men lysrören är ju ändå det bästa för att få "knubbiga" plantor... Ja, vi får se hur det blir...

 

Av Frida - 11 januari 2012 12:55

Kreativiteten finns ju där, men i lite andra former... Jag är SÅ motiverad inför våren/sommarens odlingar och håller på planerar för fullt vad som ska finnas på altan, i trädgården och i det kommande växthuset som Peter (eller ev. hans byggelever) ska bygga. Det ska absolut bli mer paprika och chili i år, men även en hel del gurka, potatis och morötter, sen självklart en hel drös med fina blommor också, har börjat sammanställa en förteckning om vad som ska odlas och när de ska frösås, kommer att lägga upp den på bloggen när den börjar arta sig... Seeen... ska jag självklart lägga lite energi på att föda barn också! Första sommaren i trädgården var underbar, nu hoppas jag på ännu bättre sommar!

                                                             

Av Frida - 11 januari 2012 12:45

  "Guldängel", Akvarell, 2012-01-09 -

Härligt med en stunds målarlust igen...

Ovido - Quiz & Flashcards