AnnaFrida

Alla inlägg under mars 2012

Av Frida - 31 mars 2012 13:23

Idag när maken och en kompis till oss skulle börja gräva plats för växthuset konstaterade vi att det fanns ett bättre ställe att placera växthuset på... Jag har klurat på det i några dagar och under morgonen idag observerade jag lite extra hur solen lyser över gården. Jag kom underfund med att växthuset kommer ha riktigt trögstartade mornar på den tidigarebestämnda positionen. Genom att flytta växthuset några meter och låta långsidan av huset få mer sol tidigare på morgonen samt skugga av ett träd för den värsta eftermiddagssolen får växterna bättre förutsättning. Den kommer fortfarande inte ta för mycket av "lekytan" på gården då mitten av gården forfarande fungerar som bra "kubb och spelyta". Har markerat växthuspositionen i rött på bilden... Dörren kommer att gå längst höger kortsida och vi kommer klippa bort lite av grenarna på trädet.  

 

Av Frida - 30 mars 2012 09:55

Börjar få lite "tjing" på Promarkerspennorna nu, nya pappret var fantastiskt att rita på. "Tuschpappret" sög inte upp färgen så som vanligt papper gör!

   Kapten Jack Sprarrow, Promarkers 2012-03-28

Av Frida - 30 mars 2012 09:50

Idag är dagen D...

Grabbarna som ska bygga mitt växthus har fått "ritningen" i handen idag. Dem ska bygga det som projektarbete och Peter ska "övervaka" det hela och ge dem lite stöd. Så... Nu gäller det att ladda med cola här hemma för tonårsgrabbar dricker förskräckligt mycket cola har jag hört;-)...


Lite funderingar om växthuset då! Hur gör jag botten?! Hur gör man sånna där "bäddar"? Måste det fyllas med nånting innan, eller kan man bara gräva hål och fylla på med jord?! Blir lite plugg igen...

Av Frida - 29 mars 2012 12:54

"Projekt Ätbart" innebär att jag ska ska försöka odla många olika sorters ätbara grönsaker, frukt och växter på ett utrymme/bord på altanen. Det innebär att jag kommer att odla samtliga saker i kruka. Mitt emot bordet står våran stora gasolgrill och ytterligare en bit bort finns altanmatplatsen. Jag vill att man ska kunna nypa lite sallad och grönt direkt från bordet för att sedan göra ordning till måltiden. Ätbart då? Vad innefattar det...?


Hittils har jag sått:

-Växthusgurka

-Tomater

-Vattenmelon/nätmelon

-Chili

-Paprika

-Aubergine

-Olika sorters kryddor

Jag har sått många olika av ovanstående sorter och de kommer givetvis även att finnas i växthuset och i andra "passande" delar av trädgården.


Planeras att sås/planteras till "Ätbartbordet":

-"Saltgurka"

- Grön plocksallad

- Röd plocksallad

- Ruccola

Just nu håller jag på att "plugga på" hur jag kan så de olika soterna i kruka, salladen och gurkan har jag inte helt koll på hur man gör...


På tal om ätbart vill vi ha en Vindruveranka på insidan av altanen. Jag vill ha en växt som kan klättra in under altantaket, och skydda lite från sol, men det mest ultimata är ju förstås att plantera något dylikt direkt i jorden utanför... Om det nu inte hade varit så att jorden skulle befunnit sig ett par meter ner=S! Efter lite läsning har jag sett att det ändå kan gå utmärkt att plantera vindruvor i kruka... I en STOR kruka, men det är det värt! Har kollat runt lite på nätet:


Vindruvor i kruka:

-För att plantera vindruvor krävs en större kruka gärna 50x50x50 cm stor, 25-50 liter stor. Man kan bygga ihop en sådan själv i trä och då isolera tunt med frigolit på insidan och göra hål i botten. Det rekomenderas att vara lite försiktig när man odlar i växhus eller på andra solstarka platser (som på min altan), det rekomenderas inte att vinrankorna står/klättrar direkt i stekande solljus. Viktigt är också att hålla plantan fuktig, då det är större risk att den torkas ut om den är planterad i kruka. Många sorter klarar sig utmärkt över vintern, dock med lite mer frigolitisolering och de flesta ska beskäras hårt på senhösten innan nyår! Nu ska jag bara titta lite på vilka sorter jag ska plantera, tänkte mig tre olika... Två på altanen och en i växthust...


Av Frida - 28 mars 2012 23:45

En liten till titt under lysrören, helt plötsligt går allting så väldigt fort där under! Det växer massa och jag kan ju bara konstatera att mina busktomater blir jättestora och förmodligen "råkade" sås alldeles för tidigt...

Är nöjd över resultatet med det mesta nu och kommer fram till slutsatsen att det absolut går utmärkt att skola om växterna innan karaktärsbladen dykt upp, i vissa fall har det varit nödvändigt då vissa växter "valt" att stanna helt i växten...

                


Av Frida - 26 mars 2012 22:03

Idag har jag och Karro skolat om Flitiga Lisa, Blomstertobak samt Timvisare. Samtliga hade till stor del eller helt utvecklat karaktärsblad och de omskolades till krukor om 6x6 cm i Hasselfors planteringsjord. I brist på plats fick Blomstertobaken trängas med tre st i respektive kruka (okej enligt floristfarmor) och precis som föregående år fick Flitiga Lisan planteras två och två, vilket fungerade kanonbra då med. Timvisaren som inte blev lika många (ca.15 stycken) planterades en och en.


Har konstaterat att mina busktomater såklart såddes alldeles för tidigt, med tanke på att de nu är ca.15 cm höga... Blir intressant det här... Det doftar iallafall underbart tomatigt om dem, så i sommar ska jag lära mig att äta tomat på riktigt... ;-)


Håller på att leta efter något nytt ritprojekt till mina promarkerspennor, fick hem 12 nya färger + tuschpapper idag, superkul! Naturligt borde väl vara att jag fortsätter med batmanskrukarna, så ev. får det bli en av dessa! Samtidigt har jag påbörjat den andra delen i en blyertsbeställning, håller nu på att rita syster "nr 2", kommer bilder sen...



 

Av Frida - 25 mars 2012 19:27

Var in en sväng till västerås idag, blev en kort sväng, orkar inte mycket med trasiga höften och det är bara 1½ månad kvar tills bebis tittar ut. Till blomsterlandet blev det en sväng i allafall och några fler fröpåsar inhandlades! Nu planteras det för fullt för salladssådd och jag har "bokat" farmor som är florist till att hjälpa mig få ordning på detta då jag inte har någon egen erfarenhet. Jag pratade lite med henne häromdagen och hon hade supermånga tips för att få bra ordning på plocksallad, ruccula, morötter, potatis, kålrot, röd/gul lök, osv... Jag kommer att dela med mig av dessa råd framöver här på bloggen!


Farmor och jag pratade lite jord... Vad jag förstått hittils så ska det tydligen "räcka med" att köpa rejält (och då menar jag massa) planteringsjord/blomjord för det mesta som ska odlas fram i sommar, grönsaker som blommor. Ska försöka hitta "jättesäcker" till ett bra pris, "Hasselfors planteringsjord" är ju bra, men kostar ju också lite mer... När det står att det ska vara väldränerad jord fungerar det jättebra att blanda upp jorden med lite sand. För att dränera de stora krukorna väl kan botten av dessa även fyllas med lite sten. Planteringsjord är näringsrik och det mesta kan odlas i den.


I år ska jag använda ett bord på altanen till projekt "odla ätbart". Förra året var det fullt i blommor och kryddor, nu tänkte jag försöka odla både gurka, melon, krukor med olika salladssorter, ruccola samt kryddväxter på/kring bordet.


Vilade i soffan under en varm filt på altanen, blir så varmt där inne och det var svårt att tänka sig att det är Mars när solen lyser in och höjer temperaturen avsevärt genom de för tillfälligt smutsiga glasrutorna;-)... Jag kommer verkligen att köra "projekt altan" den här sommaren och leta reda på vackra saker man kan måla och sätta blommor/grönsaker i, det ska bli ännu finare och grönare än förra året som var första sommaren i huset. Vi hann mycket med trädgård och altan under vår första sommar här och det ska bli roligt att ta vid där vi slutade. För tillfället ser det ut så här...


       

Älskar utrymmet!              Bordet blir projekt " odla ätbart"    Här ska törnrosas kjortel få klättra       Mysig matplats

          
ut mot soldäck                              Soldäck ska rengöras nästa helg...             Lek i trädgården        Loppisfyndet som ska bli vit och full i blom



Av Frida - 24 mars 2012 21:00

Vi (mest Peter, jag lyckades ha sönder sopskyffeln när jag använde den som krycka) städade altanen idag, sååå skönt och jag kan verkligen föreställa mig den totalt intäckt i blommor och andra matiga växter! Förra året var det underbart, i år laddar jag ÄNNU mer... Vår altan är 4x10m stor, nästan helt inglasad och fungerar utmärkt som växthus under sommaren, vilket innebär att många tomater, chili, aubergine samt kanske t.o.m någon melonplanta även dessa kan få plats på altanen. Ska ta lite "förebilder" i morgon.


Har även fyndat en stor flätad "tvättkorg" som jag ska spraya i vitt, blir perfekt att sätta blommor i sommar! Blev en kort loppissväng och för 60 kr stod den där och väntade på mig!

Ovido - Quiz & Flashcards