AnnaFrida

Alla inlägg under mars 2013

Av Frida - 31 mars 2013 19:19

Nu är det så fullt det kan bli under lysrören... Och lite till! Och mer behöver få plats! Nu i veckan köper jag fler lysrörsarmaturer! Ska köra en riktig fotosväng under lysrören nån dag för lite blogguppdateringar!

Av Frida - 29 mars 2013 15:37

Underbara vårsol, ny ska snön väck! Sitter och läser och hoppas att snön som fortfarande är runt en halvmeter djup på sina ställen i trädgården ska smälta bort så maken och jag kan börja snickra på sommarens nya odlingslådor!

Av Frida - 27 mars 2013 23:57

Har fått frön med enda beskrivningen att blomman blommar på natten... Dem har vuxit lite nu och visst ser det väl ut som en Månvinda? Månvindan ska ju blomma på natten, såsom nattens drottning...

Av Frida - 16 mars 2013 20:17

Nu är det mycket att omskola! Idag fick 73 Petunior av olika sorter komma ned i större krukor! Jag har fått ganska bra rutin på det där nu så det går fort. Fyller diskhon med jord och öser i alla krukor innan jag börjar omskola, sen gör jag bara hål i mitten av jorden med en penna. Jag använder en potatisskalare som är kupad för att plocka loss dem små plantorna som bredsåtts och lyfter försiktigt i ett blad ned dem i planteringsjorden (bättre att ett blad går av än att stjälken går av).


Alla min Lobelia gror fint nu! Den står fortfarande kvar i fönstret, men jag ska flytta ned dem under lysrören i morgon!  16 st Rosa, 16 st Safirblå och 16 st vita Hänglobelia har det blivit, dem tar sig fint allihopa, dem brukar inte misslyckas (peppar peppar). Är fina att se  på både i krukor och rabatter hela sommaren. Jag brukar sätta dem i lite större krukor och blanda dem med petunior eller någon annan växt som blir lite större på höjden. Det är viktigt att aldrig låta Lobeliagroddarna torka ut, dem "tvärdör" direkt om det blir för torrt och är svåra att vattna då de är så tunna att dem gärna viker sig även om man sprejar med vattenflaska.


                 

Fyller jord i diskhon         Små omskolade petunior           Många blev det!       Här gror Lobelian sakta men säkert!


Av Frida - 12 mars 2013 22:11

Känner mig helt överväldigad!! Vi var hemma hos Peters morbror idag för att hämta trädgårdsböcker som dem ärvt från Peters morfar... "Ja, vad kul tänkte jag" och förväntade mig en liten hög med böcker.... När vi kommer ned i källaren har dem plockat ihop böckerna, jag höll på att få en chock! Väl hemma har jag räknat till ca.70 böcker om odling, växter och trädgård:-)! Dem är gamla men det spelar ju ingen roll! nu har jag att läsa...

Av Frida - 12 mars 2013 19:43

Hittade en supergammal jordprovare från Peters morfar, tufft!

Av Frida - 12 mars 2013 18:26

Har köpt en urtjusig stol som jag ska ta bort sitsen och sänka ned en balja för plantering i! Loppisfynd för 30 kr, sen en hög med trädgårdsböcker för under hundralappen :-)!

Av Frida - 12 mars 2013 09:27

Jag har funderat mycket på det här med att försöka vara självförsörjande på vissa saker. Jag försöker tänkte realistiskt och vissa saker äter vi mer av än annat och andra saker är svåra att förvara, men det mesta går ju faktiskt... Något vi använder väldigt mycket är färska kryddor. Timjan är välanvänt här hemma och jag har bestämt mig för att försöka odla rejält med timjan! Rosmarin är också väl använt, men där har vi ju vår buske som hela tiden skjuter nya grenar på köksbänken =)!


Jag funderar även allvarligt på att försöka få ett persikoträd att klara sig i trädgården. Jag har en plats framför växthuset som är helt skyddad från vind, har mycket sol och där kan jag göra en väldränerad "rabatt" där jag placerar trädet.. På vintern måste det givetvis täckas! jag ska försöka "spälka upp" trädet mot en vägg, har hört om en i Hallstahammar som gjorde så en gång i tiden och hade ett otroligt vackert träd som klarade sig i alla år!


Jag hade gett upp hoppet om min rödmalva som varje år gror riktigt dåligt (trodde jag). Jag rådfrågade andra på Odla. nu och jag fick svaret att vänta... Rödmalvan gror tydligen extremt ojämt och tro det eller ej, men varje dag ploppar det nu upp nya fina små groddar =)!

 

Ovido - Quiz & Flashcards