AnnaFrida

Alla inlägg under september 2012

Av Frida - 24 september 2012 11:40

Var nyss ute i växthuset, så härligt att kunna gå ut och hämta grönsaker som direkt ska ned i grytan:)

Av Frida - 21 september 2012 10:17


Jag blir sååå nöjd med framsidan, detalj efter detalj växer fram! Nästa steg är en egengjuten bänk + bord och en "egenfixad" rosenspalje av armeringsjärn. Bänken och bordet får stå i Pergolan framför alla Funkior och i den runda rabatten i mitten ska rosen "Flammentanz" får klättra på den kommande spaljen...


 Vad finns på framsidan nu då?

- Flammentanz verkar för övrigt vara en riktigt bra rosensort! Möjligtvis att många kan tycka att den är vanligt, men det är den ju just för att den är härdig ända upp till zon 6, växer sig hög 3-5 m och blommar rikligt! Vad mer kan man begära? 

- Funkior under pergolan (den del som kan komma att bli lite mörk när alla klätterväxter tar sig och bänken kommer på plats. . Två olika sorters Funkior har jag hittat i mina släktingars trädgård, en med randiga blad och en med helt gröna fina blad!

- På yttersidan av Pergolan mot parkeringen har jag satt lite höstflox än så länge... Här ska det planteras någon till klätterros samt några Klematis som förhoppningsvis tar sig fint med frö i vinter =)

- 4 st Smaragdtuijor ska få komma upp sig lite och skydda mot insynen, jag vill ha nåt som växer fort och är grönt och fint året om! Vart ska annars ljusslingorna hänga i runt jul?!

- 2 st krypenar får också pryda den stora rabatten närmast.

- 1 st Rhododendron Azalea Japonica Hino Crimson, en cerice fin Rhododendron ropades hem på dradera och fick även denna plats bland de vintergröna växterna närmast i bild, dock skymd av en tuija just på denna bild...

- 1 st Hortensia fick flytta från allt för mörka rabatten på baksidan till den "fyrkantiga rabatten" till höger i bild

- Skottlandsgräs hämtades i makens farbrors trädgård och planterades mot huset för det är klart att det ska finnas lite grönt där med?! Dock ser det lite spretigt och svajigt ut än så länge.....

- i Rabatten närmast har det även fyndads en del Lavendel samt blågräs, plantorna är mycket små än så länge, men om ett par år hoppas jag att de tagit sig fint och tränger bort ogräset som så lätt tittar upp mellan plantorna... Har några planer om att även flytta fram min trollhassel till framsidan, den kommer att "ta upp" hela rabatten på baksidan och jag tänkte nog inte så långt när jag planterade den där...




Av Frida - 16 september 2012 09:28

Superspaljen tar form, sååååå fint!! :)

Av Frida - 15 september 2012 17:19

Så härligt med nyskördade grönsaker, tomater, paprika, Aubergine, Gurka och chili :)

Av Frida - 15 september 2012 17:13

Nu börjar det bli rött ordentligt på tomatplantorna, dock lite tråkigt med bortplockade blad... Har plockat många tomater nu, det känna bra!!!

Av Frida - 14 september 2012 21:09

 

   "Isabel o Alicia", 2012-08-24, (Blyerts H2,B,B2, stompfer, vit tusch)


Ritade två av mina favorittjejer i doppresent till Lilla Isabel (till höger i bilden). Har inte kunnat scanna in den då den var lite stor, försökte fota in den, men det är alltid lite svårare! Härlig bild att rita iallafall=)!

Av Frida - 10 september 2012 09:15

Projekt framsida... Jag ÄLSKAR sten, sten i form av plattor, kantstenar, vanliga gråstenar, singel, osv. Sen gillar jag rost. Jag gillar den där "fabrikskänslan kontra gröna/blommande växer. Snart kommer armeringsnäten upp, det blir snyggt det här:)

Av Frida - 3 september 2012 23:21

Nu åker bladen av tomatplantorna och så hoppas vi på att det blir varm vecka och många mogna tomater! Har evakuerat en del av Chilin och paprikan till mammas varma uterum, nu håller vi tummarna att de klarar flytten fint!

Ovido - Quiz & Flashcards