AnnaFrida

Alla inlägg under februari 2012

Av Frida - 28 februari 2012 00:20

Känner mig verkligen som en riktigt nybörjare nu... Vilket jag är förståss, men ändå, är totalt helhispig över att det ska "gå tok" med sådden... Har skrivit en hel del inlägg och frågor på olika forum och läst ihjäl mig på olika odlingsbloggar, mina paprika, chilli, aubergine och tomatplantor har fått röda stjälkar och jag började genast inbilla mig att slutet är nära, blabla osv... Dock verkar det som om dem haft det lite för svalt nere i källaren, de behöver nog en lite jämnare temeperatur. Slog på Elementet igen, la frigoliten under sådden och "hoppas på bättre tider". Har varit ganska kallt där nere på nätterna och jag gissar att 12 grader kanske blev lite väl kallt... På dagarna har det varit 18 grader under lysrören de sista två dagarna och nu försöker jag få till 15 grader på natten och 20-22 på dagen, eventuellt kan det göra skillnad! Chilli/paprika-plantorna kan stanna upp i växten om det blir för kallt! ...Weee dont want that!


Inbillar mig att jag ska komma ned på morgonen och upptäcka att allt är dööött... =S


För övrigt upptäckte jag just att min Vattenmelon börjat grott "Yeeey"=)!

Efter ca. 7 dagar i jorden gror dem fint, ska bli spännande det här! Gissar väl att dem också ska ned i källaren, eller blir det för kallt?! Forskning i morgon...

   


Av Frida - 27 februari 2012 10:57

Har flyttat ned en stor del av blommorna under lysrören nu, men pust vad fort de blir torra när det är i "sprayvattningsstadiet", har börjat hälla vatten i kanten och hållit dem vickade för att sedan låta vattnet rinna ned över sådden, det har fungerat bättre och de håller sig fuktiga längre. Har just nu sådden på ca. 15 cm avstånd från lysrören men har börjat misstänka att det är lite för varmt för dem?! Är himlans bekymrad över mina busktomater "Ace 55", bladen liksom "krusar" sig, har provat ställa dem lite svalare och flyttat ned dem från lysrören, men de ser ändå ut som om de skulle kunna torka. Paprika och Chilliplantorna är ju lika höga men de visar ingen tendens till detta?! Har "råkat" sått dem, precis som allt annat för tätt, men jag får prova flytta dem till planteringsjord redan nu och strunta i att de ska få fler blad ovanför hjärtbladen... Gurkan växer hysteriskt mycket, måste kolla upp hur den "ska" se ut i det här stadiet, är ju trots allt bara 3 dagar gammal, allt har grott och de är nedflyttade i källaren.

                                                  

    Tomat Ace 55                                          Paprika/Chilli                              Längst in syns gurkan spreta...


Av Frida - 24 februari 2012 13:19

Ska så 3 nätmelonfrön i sorten "Melon annanas" som jag beställde på nätet.

Nätmelon ska sås i planteringsjord och hållas i ca. 25 grader (dessa får också komma upp på vita skåpet i kaminrummet). Efter groning ska de hållas i ca. 20 grader, jag ska ha dem tillsammans med allt annat nere i källaren under lysrören. De ska gärna odlas i växthus, drivbänk eller ett varmt skyddat läge, vilket innbär att jag nog kommer att sätta ett par av dem i växthuset och en på den inglasade altanen (om jag får alla tre att gro förstås). De ska handpolineras, vilket innebär att man tar pollen från hanblomman (med en liten utbuktning under blomman) och för dessa mot honblomman, gärna med hjälp av en pensel. Det är rekomenderat att nypa av vid tillväxtpunkten på huvudstammen efter 5-7 blad och sidoskotten efter 2-3 blad...

Av Frida - 24 februari 2012 09:22

Min växthusgurka gror redan nu, efter fyra dagar i jorden=)! Den verkar trivas fint uppe i på det vita skåpet i "kaminrummet", fyra av sju har redan grott, det visar sig nog snart hur det gått med resten. Även

Bifftomaterna 'Red Brandywine' samt Jätte-körsbärstomaterna 'Large Red Cherry' visade sig under gårdagen, efter fem dagar i jorden. Dem står också placerade på den vita hyllan, dock en nivå längre ned än gurkan och melonen, så jag gissar att den får runt 22-25 grader över dygnet.

               

    Växhusgurka Max           Växthusgurka  Max              Large Red Cherry           Bifftomat Red Brandywine


Jag har fått hem nya "Törnrosaskjortelfrön" igår eftermiddag, de + mina nätmeloner ska få komma ned i jorden idag.


Blir både Bifftomater, Busktomater och ett par olika sorters körsbärstomater i år, undrar hur mycket som får plats i det där stackars växthuset?! Speciellt eftersom växthusgrukan har en "beräknad" ranklängd på 2,5 m... Jag har planerat att det ska vara normalhöjd i taket för att kunna låta växterna ha bra klätterutrymme uppåt.


Peter har räknat med att han ska kunna bygga växthuset under påsklovet (han jobbar som bygglärare), jag hoppas verkligen att det blir klart fort! Jag har blivit lovad en altandörr av en släkting, så "dörrproblemet" är löst! 13 fönster 70x110 cm finns redan stående i garaget och väntar. Vi räkar med att växthuset blir ca. 3,5x2,8m stort, d.v.s ca. 10 m2.

   

Av Frida - 23 februari 2012 09:14

Ska försöka odla Vattenmelon "Sugar Baby" och Nätmelon, jag började med att så vattenmelonen igår, även om det står April på påsen ujuj... Men då har bra tillgång till lysrör kan dessa säkert ställas ned under dessa efter groning, skadar ju inte att testa, Vill ha tidiga plantor!


Okej... Vattenmelonfröna ska ha 28 grader för att gro, inte det lättaste att få till... De ska även ha en jämn temperatur vilket inte heller fungerar alls i mitt hus, men jag ställer ändå sådden på vita skåpet i takhöjd, inte långt ifrån vår kamin. Där är det mellan 23-28 grader, det får duga. De ska sås på 1 cm djup i 2/3 gödslad gjord och 1/3 såjord, valde att sätta mina i 4x4 cm stora fyrkantiga plastkrukor. När de vuxit till sig, och växthuset är färdigt, ska det få komma sig ut och trängas tillsammans med vindruvor, tomater, chilli, paprika, Aubergine, gurka osv....!

<3 sommar


Skörden kommer att innebära ett behov av många stora plastkrukor/krukor, vilket givetvis kan bli ganska drygt... Satt och tittade på vår papperkorg från Ikea "Sniff" som tar 14 l och kostar 19 kronor... Blir perfekt som kruka med lite borrade hål i botten! 10 st för 190 kr, är väl ok? Klart man kan köpa hinkar också, men det är ju faktiskt ofta inte billigare...



Av Frida - 22 februari 2012 11:06

Fick svar på en fråga här under morgonen... Jag har inte riktigt greppat hur jag ska plantera min Hängpetunia ”Opera Supreme Rasberry ice”, då fröna ligger i Pellets. Nyböjare som man är, vågade jag inte chansa och göra som jag trodde! Petuniafrön är ju som bekant små och grå som sandkorn, jättesvårt att se var de hamnar och få sådden jämn... Dessa Petuniafrön ligger i en liten vit boll (en pellets) som lätt ska tryckas ned på fuktad jordyta och gro precis som vilket annat ljusgroende frö som helst. Hur smidigt och bra som helst, ska ordnas idag! Så smidigt att det kanske blir en påse till... hrm...

    

Av Frida - 21 februari 2012 23:46

   Okej... Ropade hem 15 nya "Törnrosas Kjortel-frön" på tradera idag, jag är glad bara om 2 av dem gror! Hittils har 4 av mina 10 frön grott och jag tror inte att några fler kommer att ta sig... Har kollat runt lite på olika forum och många beskriver att det kan vara svårt att få dem att gro. De vill gärna ha värme underifrån och det har dem INTE fått hos mig med tanke på att fönstret tyvärr är lite dragit och fönsterbrädet inte allt för varmt. Nästa frösådd ska jag försöka ställa på frigoliten som värms upp av mitt element på sidan av fönstret, förhoppningsvis gror det bättre, älskar verkligen denna blomma! Har inte själv dragit upp den förr, har köpt färdiga plantor, så det ska bli spännande att se hur de blir framöver.


Enligt lite tips finns det dem som t.o.m ställt dem på golvet i badrummet för att använda sig av golvvärmen, men då undrar jag hur det fungerar med ljuset?! Dem är ju ljusgroende... Får slänga upp en frånga själv på Odla.nu för att få lite tips!


Härliga Törnrosas Kjortel till vänster i bild, Min Altan, Augusti 2011, tyvärr syns inte så mycket av den på bilden.



Av Frida - 20 februari 2012 23:31

Har fått ned mycket i jorden idag. Har behövt ta det lite sakta med tanke på att fönstret verkligen inte rymmer mer, behöver få ned en hel del grejer till i källaren under lysrören, får karln ordna...


Lär sig av sina misstag...

1.Låt inte ljusgroende frön få för mycket fukt, vitt "bommulsmöge"l bildas lätt, men är lätt att hejda genom att sakta ned på vattnandet och lufta oftare under plasten.

2. Försök att så på samma djup för att undvika så ojämn sådd, ha en penna/pinne som eventuellt är märkt vid t.e.x 0,5 cm, om det är sådant djup sådden kräver.

3. Platta inte till jorden över fröet, det kan lätt bli för tätt/fuktigt och svårgenomträngligt för det bräckliga lilla fröet. Istället ska du lägga fröet i hålet och försiktigt strö jord över, det får heller inte bli för mycket "utrymme" då fröet gärna vill ha kontakt med jorden för att gro.


Har upptäckt att det verkligen lönar sig att köpa frön från en "auktoriserad" handlare som kan garantera fin sådd. Frön från "Impecta" och "Lord Nelson" har grott fint, medan mina frön från "privat handlare" inte grott så bra... Nu ska jag inte säga att det ALLTID är på det viset, men i det här fallet måste jag tyvärr gråta lite över spillt arbete. Vi får se hur det går för Bifftomaterna jag sådde igår, förhoppningsvis får jag någon liten gröda.

 

Växhusgurkan som gärna vill ha 25 grader för att gro, fick komma ned i jorden idag. Har inte helt lisat ut var jag ska ställa dem, står i hyllan ett par meter från kaminen i dagsläget...  


                                                 

vaddå "tagit över vårat kök?!"                  Mer Lobeliasådd, Cerice hänglobelia idag          6 av 8 Chocolade Cherry-tomater på G                                                        

10 av 12 Buskotomater Ace55 på G              Flitiga lisan i flerfärg gror, alldeles för tätt          Till höger, Auborginefrön från auktoriserad

Vet inte hur jag lyckas sätta dubbelt           sådd, men det struntar jag i, det löser sig!          handlare, till vänster från privat.

på ett ställe...

                                                         

Min Nemesia hade fått en hel del vitt                 Nemesians bräckliga små stjälkar                     Hittils gror inte Törnrosas Kjortel så bra

mögel kring många frön, men den tar sig ändå.                                             
  
                       
                                    




                            

 Lite lyckobesked idag då... Jag som letat runt efter en dörr till växthuset har pratar med en släkting som har två fina altandörrar ståendes, ca 3 kilometer från oss, perfekt=)!











Ovido - Quiz & Flashcards