AnnaFrida

Alla inlägg under maj 2012

Av Frida - 31 maj 2012 10:56

Mitt fina växthus är till största del färdigt! Endast lite smådetaljer för uppbindning av växter + någon hylla ska upp nu=)! är verkligen fruktansvärt nöjd, blev mycket bättre än vad jag hade föreställt mig!


                            

Av Frida - 31 maj 2012 10:03

Det tar sig fint nu i trädgård och på altanen!

Är lite nervös över kalla nätter, men nu får det bära eller brista! Har verkligen ingen plats och växterna mår dåligt av för lite näring i krukorna...



                                                  

Gurkorna i köksfönstret är färdiga         Likaså den ute på altanen                 Tomater, Chili och Paprika på altanen


                                                   

       Grekisk Oregano                                      Aubergine                                     Hänglobelian börjar ta sig...

                                                     

På bordet väntar örter och Melon       Körsbärstomat Ildi i en 12l-hink        Ett gäng Auberginer på andra omskolning

                                                      Potatisen fick påfyllning med jord igår       Dotterns Lekhörna

                                                  

 En hjärtlig detalj på Altanen           Välkommenskylten behöver lagas..igen..     Vackra buskar och plocksallad

                                                 

 Har vågat ta ut blomlådorna         "Perennhörnan" och "nygamla" möbler        Behöver rensas runt fontänen...

                                                

 Mysig och sval plats i trädgården      Vackra buskar, kan ej namnet?          En av blåbärsbuskarna har tagit sig bra...

                                                

 En hink med Nemesia                 Rödmalva, petunior och lobelia      Kunde inte låta bli att stoppa ned lite lobelior

                                               

Varannan Törnrosa och Petunia        Går att plantera i det mesta...              Slingerkrassen tar sig fint =)

Av Frida - 23 maj 2012 22:15

Har glömt hur mycket det är att vattna när grejerna kommer ut i värmen! Galet! Hur många liter som helst! Men fint blir det, ska tävla på ett ställe med en bild på min altan fylld av växter, återkommer med hur det går=)!



Av Frida - 22 maj 2012 23:16

Njuter av vädret, planterar ut växter och jobbar på att fylla "projekt ätbart"...


                                              

"projekt ätbart"                         En stor blandning ätbara växter/grönsaker    Plocksallad i balkonglådan

                                                

Kryddor, paprika, gurka, osv...       Röda tomater och bruna tomater           Potatisen kommer för fullt!

                                               

Ormöga, heter väl denna blåa?        Härliga skugghörna av trädgården!           Trädet blommar underbart!

                                              

Snart är taket helt klart!                             Chiliblommor...                       Längar tills de växter till sig =)

Av Frida - 20 maj 2012 23:48

... Hela altanen börjar återta sin härligt galet hysteriska grönhet i och med att växter är utplacerade på snart... varenda milimeter, men härligt är det! Även om jag lyckades  riva ned ett hyllplan idag pga 4 tunga hinkar med paprika och chili (typ 50 kilo) så känns dagen fulländad med nöjda barn vilket innebär: mycket tid för plantering! Jag har planterat ut lite tomat på altanen idag.


Jag skrev tidigare i vår om att jag köpt en tvättkorg. Denna blev målad vit för ett par veckor sedan och idag fylldes den med ca. 60 liter jord och fyra stycken körsbärstomater (två röda, körsbärstomat Wilma och två chokladtomater, Chocolate cherry). Bilder får jag återkomma med under morgondagen, blev lite bråttom i slutet av dagen så fotograferingen har fått vänta!


Jag är sugen på att "inreda" framsidan med växter, men detta får vänta då det faktiskt forfarande finns risk för att det blir någon för kall natt... jag vet att jag är riktigt feg, men jag vill verkligen inte att blommorna ska dö... Det har ju kämpats allt för mycket med dem för att jag ska våga låta något gå till spillo! Dock föbereder jag genom att tillsvidare ställa krukorna på inglasade altanen för att sedan ställa fram dem på framsidan...!


Växthuset då? Peter har knåpat ihop luckan till ventilationen på växthuset idag. Den blev nog riktigt bra, dock har vi något livliga diskussioner om luckan väger mer än 7 kilo eller inte... Den atomatiska öppnaren som jag köpte tål upp till 7 kilo så jag hoppas att luckan inte väger mer! Dock känns den ganska tung... Men maken och två av hans kompisar tror minsan att den väger mindre, så med tre grabbar mot mig, känns det väl ungefär som om det är en chans på 50-50 att det är rätt? Den kvinliga hjärnans  IQ är väl ungefär som tre grabbar tillsammans?! Det hade varit en snabb lösning att väga luckan men för det första har vi ingen ordentlig våg och för det andra är luckan redan på plats uppe på växthustaket! Det blir som det blir när det inte blev som det skulle!



Av Frida - 19 maj 2012 23:52

Första skörden blir min fina växthusgurka Max! 30 centimeter lång, skördas denna den 19 Maj, hur coolt är inte det?! Och god var den! Lite grillfest med familjen och gurkan fick stå som "hedersgott" på borden *stolt*!

                                             

Första gurkan! "Växthusgurka Max"         I makens "hand"                              och sedan ut på bordet...


Lite utplantering fick det också bli förstås, gurkan fick flyttas ut på bordet för "projekt ätbart" och en melonplanta fick även denna komma ut på min dundervarma altan. Några av Törnrosas kjortel fick komma ned i mina rosa krukor. Jag hade tänkt sätta upp en hylla på en av kortväggarna där jag låter krukorna stå och törnrosan klättra fritt=). Snyggt att låta varannan rosa kruka innehålla en törnrosa och varannan innehålla vita petunior, lite "sockersött" sådär...

                                    

Blandad kompott får komma ut!           En röd flitiga Lisa            Törnrosas kjortel i kruka från bröllopet

                                     

"Minipetunior och Vit Petunia Prisma White i karaffen"                               "Projekt ätbart"


Leveransen med lecakulor kom igår, nu ska vi göra klar den sista kragen och sen ska markduk och lecakulor ned i växthusbädden!

Av Frida - 18 maj 2012 23:17

Mina gurkor börjar tröttna på köksfönstret nu... Det är för stora, vill ha mer plats och mer jord! Även om en av dem har en 15l-kruka nu, tror jag att de hann ta skada av att stå alldeles för länge i de små krukorna! I morgon ska vi dock skörda den första gurkan, 30 centimeter lång är den, lite halvstolt över att den fått bli så stor bara av att stå under lysrör och sen i köksfönstret i en månad=)! På andra plantan i fönstret är det också några större gurkor på väg!


Hä kommer några bilder från närmsta dagarnas utplantering och växthusfix...

                                             

trallgolvet i växthuset                En liten auberginplanta får komma ut         Rödmalvor och hängpetunior

                                              

minipetunior& törnrosas kjortel     Petunia Prima White och törnrosor                     Hänglobelior

 

min perennrabatten börjar blomma, behöver dock lite ansning... Fontänen ska rengöras så att den kan få komma igång, pavilongen är nymålad vit och taket har fått komma på! Nu ska jag bara bestämma mig för vilka möbler som ska få stå där nere=)

Av Frida - 18 maj 2012 10:38

Det är fullt ös med allt nu!


Växthuset börjar ta sig, fortfarande glas och tak kvar (låter mycket, men underarbetet tar tid)! Det ser ut som ett palats mitt fina växthus ;-)! Maken övertalade mig till att ha trall i växthuset i stället, så nu ligger det snyggt golv och pallkragarna där inne är färdiga! Idag kommer det ett par pallar lecakulor och nästa vecka ramlar jorden in! Sen var det ju det här med hur jorden ska blandas?! Har köpt massa kodjödsel så vi ska väl få ordning på nån bra blandning! Den kommer att komma med en jättegrävskopa så det blir nog ett redigt arbete med att få in det i växthuset, grävmaskinen har ingen chans att komma in i trädgården då carport och grejer är i vägen...

Ovido - Quiz & Flashcards