AnnaFrida

Alla inlägg under april 2012

Av Frida - 29 april 2012 21:20

Mer som grott denna vår... Min lilla Emil 2012-04-27

Av Frida - 22 april 2012 21:38

Det här är de sorter som förkultiverats i år... Jag har gett bort en massa redan vid det här laget så det har minskat rejält på många punkter, räknade ut att blomstertobaken och Flitiga Lisan säkert hade blivit 100 plantor till om jag inte gett "sålådorna" till floristfarmor så hon kunde skola om dem hemma hos henne! Chili Lombado och Paprika California Wonder har jag planterat för att kunna ge bort i present eller sälja vidare, var runt 25 av vardera från början! Ska bli intressant att se hur de tar sig hemma hos alla nära och kära som "tvingats på" en planta ;-)! Jag kommer försöka att behålla runt 25 plantor Paprika/Chili själv, 2-4 st av varje sort!


Sort:

Ca antal:

Hängpetunia - Supreme Rasberry ice

9

Hängpetunia - Opera supreme blue

9

Petunia vit - Prisma White

50

Minipetunia - Fantasy” F1

50

Flitiga lisa - vit

10

Flitiga lisa - färg

15

Hänglobelia - vit Cascade White

16

Hänglobelia - cerise

18

Hänglobelia - Cascade Rainbow

18



Krasse slinger  - Out ofAfrica

24

Rödmalva

15

Nemesia – Galaxy

20

Blomstertobak - Crismson Bedder, röd

30

Timvisare - Simply love

15

Törnrosas kjortel - Purple Bell Vine

20



Chili 'Tabasco– Chilipeppar

3

Ancho Grande Peppar

2

Chilipeppar Lombardo

15

Chilipeppar Chiliuacle Negro

4



Paprika Pusta gold

7

Paprika 'Big Red'

3

Italiensk Paprika 'Marconi Rosso'

3

Paprika 'Horizon Orange'

3

Paprika 'GoldenCaliforniaWonder

2

PaprikaCaliforniaWonder

15

Paprika Thor F1

3

Paprika Astor F1

3



Busktomat - Växthustomat - Ace 55 VF

11

Bifftomat - RedBrandywine

3

Körsbärstomat - Large Red Cherry

3

Körsbärstomat - Chocolate cherry

8

Körsbärstomat - Wilma

4

Körsbärstomat - Ildi Gul

8



Aubergine - Little Fingers

2

Aubergine - Moneymaker

6

Växhusgurka - F1 Max

6

Druvgurka – västeråsgurka

3

Pepparmynta

8

Grekisk Oregano

8

Melon – ”Ananas”, nätmelonsort

3

Vattenmelon - Suger Baby

6


Av Frida - 21 april 2012 22:08

Det krävs många liter vatten nästan dagligen till odlingen nu. De flesta plantorna är så stora att de torkar ut snabbt i de ganska små krukorna, men nu när jag "lånat" ut en låda till mamma har jag lite mer plats att plantera om många av växterna till större krukor=)! Känns bra! Det är t.e.x stor skillnad på den chili och paprika som fått stå i små krukor och dem som stått i större. De i större krukor har vuxit betydligt mer!


Jag förkultiverade grön plocksallad igår, tänkte att jag skulle ställa lite i fönstret av denna samt lite röd plocksallad och lite ruccula för att komma igång tidigt! Jag har haft 8x8cm-krukor med hål i botten där jag lagt 2/3 planteringsjord och sedan såjord överst, sen satt fröna på 0,5 cm djup enligt anvisningarna på påsen! De ska får växa till sig lite (om de vill gro) för att sedan planteras i lite större krukor eller balkonglådor på altan. I odlingskragarna i trädgården kommer jag nog att direktså allt och inte satsa på att det ska "vara klart" jättetidigt, men jag vill verkligen ha en lååång skördesäsong och gör därför så här!  


Det verkar som om min gurkplanta som jag råkade nypa av tar sig ändå, jätteskönt! Höggravid som man är, så är inte riktigt nerverna på plats, haha ;-)...


Nätmelonen står på köksbordet redo för omskolning. Den trängs alldeles förskräckligt där den står nu och jag håller på att överväga vilken krukstolek jag ska "offra" för att ge dem lite fart igen. Jag har inte heller gett någon av växterna näring och det börjar också bli dags, måste be maken åka ned och handla lite näring på Åsby under veckan...


Av Frida - 20 april 2012 10:25

Jag ser detta som mitt testår. Klart jag vill lyckas med allt jag planterat, dock känner jag att jag har så mycket av allt att det finns utrymme för att "testa lite". Förra året satte jag förstås en hel del blommor och grönsaker, men utan särskild tanke eller utan att vara särskilt påläst. I år har jag haft mycket tid till läsning då jag varit så låst med foglossningen, har läst om hur många olika sätt som helst som är "de bästa" och kommit fram till att jag måste testa lite själv utifrån de möjligheter jag har... Förra året satte jag helt utan eftertanke 2 stora chiliplantor i en 5L-hink och fick hur mycket chili som helst på dessa! I år oroar jag mig över om jag ska våga sätta två stycken "mindre chilisorter" i en 12L-kruka... Det är klart att vi kan diskutera i oändlighet om att det "givetvis" blir ett bättre resultat om de sätts i större krukor, de är ju evidensbaserat! Men... Fler sätt kanske "duger", om nu duger är nog...

Av Frida - 19 april 2012 17:55

Fy f*n vad deprimerad jag blir...... Jag går ned i källaren för att hämta längre bambupinnar till min gurka i köket, tycker den ser lite instabil ut... När jag kommer upp igen efter några minuter har fanskapet gått av?! Jag menar, hur många minuter rörde det sig om?! Det har blivit ett jack i kanten på den nedre delen av stammen och jag ringer i halvpanik till floristfarmor som "beordrar" mig att se till att stammen är rak och säger att den förmodligen kan klara sig ändå, då det endast kommit någon droppe "saft" ifrån stjälken och den annars ser bra ut... SNÄLLA HOPPAS!


Men sen då.... Mamma kommer för att "valla" mig och dottern en stund, jag tar med mig alla mina Tomat Ace55 och en av dem går tydligen av... Deprimerande dag...

Av Frida - 19 april 2012 14:53

Min mamma ska få agera "fostermamma" till mina Busktomater "ACE55". Hon har ett inglasat rum som är alldeles lagom svalt och med mycket ljus. Hela lådan med samtliga 12 busktomater ska få stå där och må bra en månad till innan det är dags för utplantering... Detta sker ju förstås för att jag har för lite plats under lysören själv... Jag vill kunna skola om de andra tomatplantorna och en del chili och paprika till större krukor för att inte hämma dem för mycket, och genom att "får bort" en låda tomater kommer jag att ha massa mera plats till förfogande (ca.1x1m2).


Satt och tittade på bilder från förra året och kan kostatera att det var mycket varmare ute då! Vi hade jättevarmt i Maj och de flesta växterna var ute på altan eller i trädgård i mitten av Maj, utan någon form av oro för frost... tydligen!

Av Frida - 18 april 2012 15:24

Jag håller på att konstatera att Växthusggurka "Max" växer... fort. De är sådda 20/2. För tillfället har jag 2 stycken i köksfönstret och fyra i källaren. De i källaren är ju inte lika höga som de i köket, men faktiskt nästan... Har konstaterat att de kommer att nå taket innan de kommer att vara tillräckligt varmt för att plantera ut dem... Men jag älskar dem! Ska bli SÅ gott med egna gurkor, om jag lyckas få till några=)! Beräknas föda en lite pojke nu i början av Maj, och med en 2½-åring liten tjej är det inte bara växterna som kräver uppmärksamhet. Saker får fixas när det finns tid och ork, så länge växerna får vatten, ljus och plats är det "ingen fara på taket"!

                  

Växthusgurka Max               Gurkblommor på G


Har konstaterat att jag tycker att 12l-hinkarna från Biltema är riktigt snygga (eller ja, de är inte plastigt röda eller blå) och kommer att köpa typ 30 stycken, så jag slipper oroa mig för att tomater, chili och paprika inte får den plats de behöver! Maken kommer att ha en intressant tid av borrande i hinkar och jag ska försöka klura på hur jag löser "situation krukfat" till alla dessa... Kanske tallrikar från loppis, som mamma så fiffigt nämnde här i helgen?

 



Av Frida - 17 april 2012 16:25

Sådde lite krasse under gårdagen. Det kommer vara den sista blomman jag förkultiverar, vill att dem växer till sig i tid och får blommor tidigt, tänkte stoppa ned dem lite här och var både på altan och i trädgården. Har alltid haft lite förkärlek för de här lättväxande blommorna=)! 24 st får det bli om alla gror!


Såg en tuff grej på nätet idag, för att spara utrymme... Man kan sätta blomlådor i "hyllrader" för att spara utrymme. Kan bli tufft att göra något sådant med petuniorna kanske, ev ha hängpetuniorna längst ned i en rad av tre blomlådor. Genom att göra hål i sidorna av blomlådorna, knuta en knut som stopp som sedan träs med valfritt avstånd kan man lätt kirra nåt snyggt =)!


En annan grej som jag verkligen kan rekomendera är en "egen" uppfinning. Innan plantorna vuxit till sig är det lätt att de vattnas för hårt och att de kommer för mycket vatten med vattenkanna. Förra året fipplade jag ihop en "vattningsflaska" med hjälp av en vanlig petflaska, korken, eltejp och ett sugrör. Jag gjorde hål i locket, stoppade ned sugröret någon centimeter och tejpade runt om för att hålla kvar sugröret i korken och hålla tätt från vatten. Akta bara för att tejpa för långt ned, det ska vara lätt att bara skruva av korken och fylla på flaskan med vatten. Perfekt "uppfinning", kommer lagom med vatten + att man når lite in extra under lysrören!


      

                   "Blomlådehylla"                   "Vattningsflaska"




Ovido - Quiz & Flashcards