AnnaFrida

Alla inlägg under juli 2012

Av Frida - 30 juli 2012 21:54

Har ångest, mördarsniglarna har ökat i området, dödade nyss minst 40 st på 10 min, har dem inte i växthuset än men det är nog bara en tidsfråga:(.. ska läsa mer om olika sätt att bli av med dem...

Av Frida - 30 juli 2012 10:35

7 st druvgurkor redo att skördas, 6 st redan skördade och inlagda! Gott:)

Av Frida - 30 juli 2012 00:35

Auberginen (money maker) tittar fram, har en hel drös på gång! Har planterat i tre olika storlekar på krukor för att se vad som går bra... 4 l, 7l samt 12l-kruka (hink).







Av Frida - 29 juli 2012 20:01

Har gallrat tomatblad i växthuset idag, flera hinkar med blad hamnade på komposten, en och annan blomma råkade dock ryka... Tror de är i behov av näring, nässelnäringen luktar så förbaskat illa vill inte vattna med den jämt, ska ta och svänga förbi och köpa lite annan näring i morn.


Majsen är 2,5 m hög och nu har majskolvar börjat titta fram i bladvecken:-), hoppas vi får ordning på lite fin majs att grilla!


Jag ska ner och fynda klematis för 49 kr i morn, planerar att göra en stor "tipiformad" spalje i mitten av grusplanen som ska kirras under veckan..


Fortfarande trångt, trots gallring...

 

Av Frida - 29 juli 2012 13:35

Charmig hörna på pooldäck

Av Frida - 28 juli 2012 21:59

Gjorde en spalje till växthuset och vinrankan idag! Peter hjälpte mig att såga till armeringsjärn och jag nöp ihop med najtråd! Blev helt ok!


Kan konstatera att det nog kommer bli lite fler inlägg nu när bloggplatsen-appen är klar, är så dåligt med tid nu att jag får passa på att blogga när jag Ammar! Blir perfekt med den här appen!


Har sjukt mycket trädgårdsplaner, ska fota och rita lite i morn... Här är spaljen!

Av Frida - 14 juli 2012 10:39

Kommer knappt in i växthuset, är en djungel där inne! Planterade ut en hel drös med aubergine, chili och paprika häromdagen, som fått tagit plats på golvet i gången så nu är det trångt att gå! Många små ofärdiachili och paprika dinglar från växterna och igår såg jag att körsbärstomat Ildi hade stora klasar av små tomater på G =)! På altanen börjar chokladtomaterna att ploppa fram och nu håller vi tummarna att det blir lite tomater i år!


....Vädret då.... Mindre bra och de stackars blommorna som står ute under bar himmel har regnat sönder, har plockat oändligt med fula petunior och nu ser det ut som om dem börjar fyllas helt med blommor igen... Poolutbygnaden är snart klar och då har jag möjlighet att få hjälp med den nya perennrabatten, har fått bärförbud nu med min kassa rygg, så jag får snällt vänta på att Peter hjälper mig...


Funderar på vad jag ska göra i höst?! Kommer bli sjukt tomt när alla blommor dör, men antar att jag ska planera för vårsådden... I går såg jag världens tuffaste gurka som definitivt ska sås nästa år! Djungelgurka! Blir små randiga gurkor, tufft att ha i salladen =)

   

      

Djungelgurka (bild: Nelson Garden)



Av Frida - 8 juli 2012 19:42

Dåligt uppdaterat här nu, men mycket jobb i trädgården och runt omkring! Har sjukt många projekt på g i huvudet nu och jag undrar hur trädgården kommer att se ut om några år när det går i den här takten?!


I växthuset frodas växterna och jag hade fullt sjå med att tjyva tomater häromdagen, det gjordes på tok för sent och var alldeles hysteriskt stora tjyvar =S... Men bort åkte de ändå!


Allt stjälkar har verkligen blivit dundergrova ute i växthuset och vi har åter igen börjat skörda gurka, både västeråsgurkor och vanlig slanggurka, jätteskönt att de tog sig efter flytten =)! Plockade fram ett recept på inläggning av gurka och ska lägga in tre st västeråsgurkor under morgondagen. Majsen är över en meter hög och en chili negrofrukt börjar nästan bli färdig! Tufft att se hur allting tar sig!


                                                     

      underbara växthuset                                   vacker entre                                 uppbindning av plantor

                                                   

trångt!                              Tomater                                     Tomater                                   Gurka

                                                     

Chili och Paprika                                         Chili och Paprika                                          C

hili negro

                                                   

Majsen skymtar där bakom                     Slanggruka                                        

        Druvgurka

                                                     

Squash                                            

  Gul lök i landet... något sent                            Kålrot och rödbetor                 

    Perennrabatt på g

Ovido - Quiz & Flashcards