AnnaFrida

Alla inlägg under april 2013

Av Frida - 29 april 2013 16:09

Sju små mårbackasticklingar hittade sig hem till mig igår. Vi hade kalas för vår lilla ettåring och farmor kom med ett sött litet knyte... Förra året var jag dum och glömde mina pelagoner ute i kylan, nu börjar jag på en "ny kula"!


 

Av Frida - 28 april 2013 20:38

En del av djungeln! Lite squash, gurkor och en söt blomman för dagen...

Av Frida - 28 april 2013 20:38

En del av djungeln! Lite squash, gurkor och en söt blomman för dagen...

Av Frida - 26 april 2013 07:40

Hur glad blir man inte av den här fina synen när man kommer upp på morgonen! Blomman för dagen har fått fina blommor under natten och djungelgurkan som jag hade gett upp helt har grott efter huuuur många dagar som helst!

Av Frida - 25 april 2013 17:11

Min blomma för dagen får stå ute och sola lite, ett par blommor slår snart ut!

Av Frida - 25 april 2013 11:29

 

Nu kanske ni undrar vad jag hittat på för dumheter igen och det måste jag säga, att det undrar jag med...?!

Åt en avokado till maten igår och faschinerades lite av den där jättekärnan, hur planterar man med den liksom?!

såååå... Nu har jag läst lite och detta är en återkommande beskrivning:

Gör 0,5 cm djupt snitt i båda ändarna av kärnan (så vatten kan komma in). Stick försiktigt in några tandpetare från sidorna (4 st). Doppa kärnan till mitten i ett glas med vatten(spetsiga sidan upp). Den ska planteras vidare när både grodd och rot kommit fram och ställas ljust utan direkt sol.


Ska kanske testa så egen apelsin eller citron?! Varför inte... Jag vill sååå gärna ha ett orangeri (alltså ett uppvärmt växthus för övervintring av exotiska träd och buskar).

Av Frida - 25 april 2013 07:13

Jag gillar verkligen häng och klätterväxter... Dem tar plats och klättare eller hänger som dem vill och jag gillar när dem tar över i blomkrukorna!


Detta är tredje året jag sår hänglobelia, det blev tre olika sorter; vit, cerice och safirblå, ca.18 av varje. Det är ganska tidskrävande att så Lobelia, dem kräver mycket omsorg i "grostadiet", det är lätt att dem små groddarna torkar ut och det krävs försiktig vattning med en sprayflaska som sprutar mycket mjukt, annars vänder sig lätt frön och grodd för att sedan ruttna mot jorden... Jag har ofta många frön i varje kruka och dör några groddar är det inte allt i världen... När dem blivit så tjocka i stammen att dem inte viker sig kan man börja vattna ordentligt och då är dem inte alls lika tidskrävande längre! Så här ser dem ut nu:

   

Av Frida - 24 april 2013 21:41

Jag har inventerat i odlingen nu! Det tog 1 timme och 40 minuter, allt står lite huller om buller eftersom jag har skolat om dem i omgångar! Jag har en del till att skola om, men dem får vänta tills jag köpt mer planteringsjord!


Tomat

Antal

körsbärstomat Ildi

3

Körsbärstomat Wilma

9

Växthustomat Ace 55

6

Bifftomat rosa soldaki

6

Tomat 'Costoluto Fiorentino'

4

Tomat Green Zebra

4

Tomat Chocolate cherry

4

Tomat 'Moneymaker'

3

Tomat Yellow Tumbling Tom

1

Tomat 'Gold Nugget'

5

Tomat 'Black Sea Man'

5

Tomat red pear

4

 


Övriga Grönsaker


Purjolök

9

Majs

4

Vattenmellon sugarbaby

1

Grön plocksallad

49

Rosensallad




Vit Aubergine

1

Squash 'Yellow Crookneck'

4

Rucola

49

Timjan

23



Gurka


Druvgurka friland

6

Djungelgurka

0

Gurka Miniature White

6

Citrongurka

3

Armenisk Gurka 'Yard Long'

1

Gurka White Wonder

5

Växthusgurka Max

4

Babygurka

5

Paprika/Chili


Chli Negro (egna)

2

Thor F1

5

Carlifornia Wonder

7

Peppar 'Hot Portugal'

2

Peppar 'Maule's Red Hot

2

Habanero Orange

1

Regnbågschili

2





Blommor


Blomstertobak, Crismson Bedder

28



Flitiga Lisa vit

10

Nemesia

18

Rödmalva

37

Hänglobelia vit

19

Hänglobelia rosa

16

Hänglobelia blå

19

Petunia Picobella vit F1  

21

Petunia Prisma White

42

Petunia Debonair black cherry

6

Petunia mini kaskad red

7

Petunia mini häng kaskad Purple

6

Petunia picabello mini häng Pink Glo

9

Petunia Limbo Rose vein

13

Petunia Limbo Peach F1

12

Petunia Limbo Sweet pink F1  

20

Petunia Limbo burgundy F1

14

Petunia Picobella Rose morningF1 

23

Klätterblommor


Svartöga vit

1

Blomman för dagen Lila

4

Törnrosas kjortel

6

Indiankrasse x2

9



Ovido - Quiz & Flashcards